CEGAH MUNGKAR/MAKSIAT TANGGUNGJAWAB BERSAMA

|

Assalamualaikum..

Merujuk blog Ustaz Hairul Nizam b. Mat Husin, Timbalan Ketua Hisbah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir terdapat beberapa perkara berat yang harus kita tangani bersama.
Ahlan Wasahlan buat kalian yang bakal hadir kalau masalah gejala couple yang makin menakutkan di Mesir terus dipandang sepi.

Ahlan Wasahlan buat anak-anak gampang yang tidak berdosa kiranya pihak-pihak agen yang mengaut teman-teman pelajar dari Malaysia terus membutakan mata daripada keruntuhan akhlak yang berlaku di hadapan mata kepala mereka.

Welcome buat anak-anak yang bakal lahir kiranya seluruh pihak terus tidak mengambil perduli dengan hubungan lelaki dan wanita yang tidak dibatasi Syarak.


Welcome untuk bakal anak-anak itu kiranya kita yang mengetahui kesedudukan antara pria dan dara yang tengah mengelamun cinta gila tanpa takutkan murka Allah terus membiarkan mereka gila dirasuk syaitan yang sedang ketawa.

Ya. Seakan kita semua di Mesir sedang berlatih untuk mengucapkan ucapan selamat datang itu.

Sabtu lepas, saya hampir gila dalam mesyuarat Hisbah PMRAM Pusat apabila mendengar laporan hisbah setiap peringkat bermula sekitar jam 2 petang hingga 4 petang yang rata-ratanya melaporkan berita mual gelagat mahasiswa Islam Malaysia yang menuntut ilmu di Mesir. “Pelajar perubatan lelaki perempuan berdua-duaan di dalam bilik”, “Pelajar perempuan itu berpakaian menunjukkan lurahnya”, “Pelajar itu dan kekasihnya memasuki kelab malam”, “Pelajar lelaki itu di rumahnya ada pakaian wanita”, “Pelajar itu di rumahnya ada arak” dan ……………………………

Gila. Memang gila. Mana boleh kita biarkan maksiat demi maksiat terus melampau-lampau berlaku di Mesir.

“Woi bodoh! Kau nak tuduh budak-budak yang dating dan lepas satu rumah tu berzina ke? Mana saksi kau?!!”.

Saya jawab: Aku tak kata diorang berzina, tapi kalau kita masih selamba biarkan tindakan berpeleseran jantan betina tanpa dibatasi syarak itu terus berlaku tanpa sekatan, tindakan dari semua pihak, maka kita sebenarnya sedang menanti keputusan yang sama.

Semua pihak mesti bertanggungjawab. Kedutaan Besar Malaysia Kaherah, Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah, agen-agen yang mengadakan program pengajian perubatan di Mesir, Hisbah PMRAM Pusat beserta hisbah-hisbah di setiap cawangan mesti buat satu tindakan segera sebelum semuanya terlambat.

Kalau budak buat maksiat tak rasa malu bahkan rasa berani untuk tekan budak-budak yang nak menegur, budak-budak hisbah PMRAM tak boleh rasa takut untuk membantu budak-budak ini agar kembali mentaati Allah yang Maha Perkasa.

.....................................................................................................................................

Gejala yang menular

1. Budaya couple dan dating yang kian melampau.
2. Pergaulan yang tidak dibatasi syarak.
3. Berdua-duaan dalam bilik.
4. Pelajar perubatan masuk kelab malam.
5. Arak di rumah pelajar.

Seruan Hisbah

1. Laporkan kepada pihak hisbah dan pihak yang sepatutnya jika melihat kemungkaran.

2. Pandang serius terhadap gejala yang menular seperti di atas.

3. Insaflah wahai pelajar sekalian, anda semua harapan agama,bangsa dan negara.

4. Jangan ambil mudah terhadap pergaulan lelaki dan wanita.

5. Fokus terhadap pelajaran, jangan terhanyut dengan igauan cinta.

6. Amalkan budaya tegur menegur.

7. Mengikuti pengajian yang mendidik jiwa dan bertemu dengan masyaikh di halaqah-halaqah
ilmu.

Jabatan Hisbah MKKK mengajak semua anak-anak Kedah di Mesir ini agar pandang serius dalam hal-hal yang berkaitan pergaulan serta hubungan mahasiswa dan mahasiswi. Semestinya kita adalah orang yang mengetahui hukum hakam dan batasan dalam agama cuma naluri dan hawa nafsu yang mengancam jiwa sekaligus membawa kepada perkara yang dilarang oleh syarak.

Cegah mungkar dan maksiat adalah tanggungjawab kita bersama. Jabatan Hisbah MKKK mengharapkan kepada semua anak-anak Kedah supaya tidak terjerumus dalam perkara mungkar. Sama-sama kita mendidik jiwa ,menjaga tata shakhsiah sebagai mahasiswa-mahasiswi yang menuntut di bumi anbiyak dan bumi barakah ini.

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Jabatan Hisbah MKKK | Template Blue by TNB