Mahasiswi Tidak Bertudung Perkara Biasa?

|

9 Mac 2010, Haiyyu Sabiek - Unit Operasi Jabatan Hisbah MKKK menemui 2 orang mahasiswi tidak bertudung di kawasan Haiyu Sabeik. Terdapat beberapa kesalahan lain selain kesalahan yang berat di sisi Syara’. Antaranya, keluar waktu malam, tidak bermusyrif dan masuk ke tempat yang bahaya dan dilarang. Selain itu juga kedua-dua mahasiswi ini mengenakan pakaian yang ketat yang menampakkan tubuh badan. Apabila ditanya oleh pihak hisbah mereka menyatakan ini perkara biasa kerana di kuliah pun mereka tidak bertudung.

Fenomena ini amat membimbangkan kita. Gelaja tidak mengikut syariat ini harus di benteras dengan penuh serius. Tambahan kita semua adalah penuntut di tanah yang barakah dan padanya terdapat jejak-jejak para anbiya', para auliya' , para syuhada' dan ramainya ulama' hingga sekarang. Alangkah pelik jika masyarakat mengetahui bahawa penuntut Timur Tengah ataupun Mesir ini tidak mengikut perintah Allah S.W.T, apa tanggapan masyarakat terhadap kita?. Tentunya lontaran pandangan negatif dan kepercayaan masyarakat kepada penuntut Timur Tengah akan hilang walaupun yang melakukannya hanya sebilangan sahaja.

Firman Allah S.W.T Yang Bermaksud :

31. Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya. ( Surah An-Nur)

Ayat Allah S.W.T di atas jelas bahawa pensyariatan untuk kaum wanita menutup aurat termasuk memaikai tudung di kepala. Jika kita perhatikan, memandang sesuatu yang haram adalah haram apatah lagi perbuatan meninggalkan perintah Allah S.W.T. Perkara ini perlu dititikberatkan oleh semua mahasiswa dan mahasiswi.

Pihak Jabatan Hisbah menyeru kepada semua mahasiswa dan mahasiswa samada pengajian islam mahupun perubatan agar bersedia menegur dan memperbetulkan keadaan yang tidak selayaknya bagi mahasiswa/wi lakukan. Adalah lebih berat jika perbuatan itu adalah sesuatu yang melanggar hukum hakam syara’.

Bersama kita berdakwah kepada kebenaran dan mencegah kepada yang mungkar demi menjaga kualiti mahasiswa/wi yang kelak akan pulang berdepan dengan masyarakat untuk menobatkan kalimah Allah Jalla Wa ‘Ala.

Sekian.

Unit Operasi,

Jabatan Hisbah ,

Majlis Kebajikan Keluarga Kedah.

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Jabatan Hisbah MKKK | Template Blue by TNB