PENGENALAN JABATAN HISBAH MKKK

|

Firman Allah S.W.T :

104. dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya. (Ali Imran)

Hisbah MKKK berfungsi sebagai pengawas pada segala gerak kerja MKKK dan ahli-ahlinya. Semua tugas yang dilaksanakan oleh Hisbah berada di bawah maksud "Amar Makruf Nahi Mungkar". Para petugas di dalam Hisbah dipanggil sebagai Muhtasib. Secara hakikat Hisbah merupakan badan serampang dua mata iaitu menjalankan amar makruf dan nahi mungkar akan tetapi dari sudut sejarahnya, kebanyakan tugas hisbah lebih menjurus kepada mencegah mungkar. Secara logik segala kebaikan terhalang dari terlaksana berpunca dari wujudnya mungkar. Begitu juga kaedah feqah menyebut "menghilangkan kefasadan lebih diutamakan dari mendatangkan kebaikan". Maka tugas mencegah kemungkaran lebih diberi penekanan.

Pelaksanaan Hisbah ini secara praktikal berlaku sejak zaman baginda Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam dan berjalan dengan lebih sistematik pada zaman Khalifah Umar Radiallahu ‘Anhu. Pada zaman beliau mereka yang menjalankan tugas Hisbah digelar Muhtasib (pengawas). Tugas Hisbah merupakan tugas yang mengundang kebencian munafik dan kecintaan Allah Taala. Gerak kerja seumpama ini perlu dilaksanakan dengan sistematik dan bijaksana agar tidak berlaku apa-apa fitnah kepada Hisbah.

Bidang kuasa Hisbah merupakan kuasa yang diberikan oleh agama bukan kuasa yang diberikan oleh sebuah kerajaan. Melaksanakannya merupakan melaksanakan perintah Allah bukan mentaati perintah pemimpin. Imam Mawardi memecahkan tugas mencegah kemungkaran kepada 3 bahagian;

1)Ibadat
2)Larangan-larangan
3)Muamalat.

Organisasi Jabatan Hisbah Majlis Kebajikan Keluarga Kedah

PENAUNG
Pejabat Pegawai Hal Ehwal Pelajar Kedah Timur Tengah
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM)
Majlis Kebajikan Keluarga Kedah(MKKK)

PENASIHAT
Syeikh Yusoff bin Haji Ahmad
(Pegawai Hal Ehwal Pelajar Kedah Timur Tengah)
Ustaz Nasrul Ikman bin Naserudin
(Ketua Hisbah PMRAM)
Ustaz Nazrul bin Abd Nasir
(Pemangku Yang Dipertua MKKK)
Nadia binti Ahmad
(Naib Pengerusi HEWI MKKK)

Ketua Hisbah
Abu Bakar bin Razak

Tim. Ketua Hisbah
Ummul Khair binti Muhammad Tajuddin


Setiausaha
Aminuddin bin Abu Bakar

Unit Penerangan
Muhammad Sollehuddin bin Mohd Isa

Tim. 1 Unit Penerangan
Nasiruddin bin Sobri

Tim. 2 Unit Penerangan
Siti Hawa binti Bakar

Unit Operasi
Muhammad Fahmi bin Mat Lazim
Tim. 1 Unit Operasi
Zubair bin Mohd Shariff

Tim. 2 Unit Operasi
Nur Hasanah binti Ahmad Rifaii


Unit Tugas Khas
Ariff Idzuan bin Nordin
Farihah Zaidar binti Abd. Majid
Fatimah binti Ishak

Tema

"Bersama Mencegah Kemungkaran"

Jabatan Hisbah pada sesi ini memilih satu tema yang jelas dalam pergerakkan sebagai unit yang bertanggungjawab dalam memastikan kemungkaran di kalangan mahasiswa/wi Kedah khususnya tidak berlaku.

Dengan menzahirkan tema ini, harapan agar ianya menjadi sesuatu gelombang yang besar dan peringatan bagi kita semua agar lebih berwaspada dalam sesuatu tindakan dan pergaulan .

Semoga tema ini terus digembar-gemburkan supaya sedikit sebanyak membantu Jabatan Hisbah dalam melaksanakan tugas yang lebih khusus kepada “nahi mungkar”.
.








0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Jabatan Hisbah MKKK | Template Blue by TNB